Wandelend op gewicht blijven!

De feestdagen komen er aan, gezellig samenzijn en daar hoort ook lekker eten bij.
Hier in Nederland leven we in overvloed, alles kan gekocht worden en daar maken we bewust en onbewust gebruik van. Gezellig samen zijn en na Kerst het jaar goed afsluiten.
Tijdens deze feestdagen eten we toch wat mee dan gewoonlijk en voor sommige is het moeilijk om op gewicht te blijven.

Hoe kun je je gewicht onder controle houden?
Alles wat je eet wordt omgezet in stoffen die het lichaam nodig heeft om te functioneren. Wat het lichaam niet nodig heeft wordt o.a. omgezet in vetten (voor een later moment) en je gewicht zal toenemen. Als je veel beweegt heeft het lichaam veel brandstof nodig om te functioneren en zal het lichaam niet veel overtollige stofjes op hoeven slaan. 

Een makkelijke manier om te controle te houden op je gewicht is door te wandelen. 

Wat doet wandelen voor je lichaam:
Wandelen is echter goed voor alles. Voor je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, geheugen en ga nog maar even door. Het schijnt zelfs  gezonder  te zijn dat je beter lang kunt gaan wandelen dan kort sporten.
Dit zijn de redenen waarom jij na het eten nog even je wandelschoenen kunt aantrekken. 

Op gewicht blijven of afvallen
Met dagelijks een uur stevig te wandelen, verband je ongeveer 250 calorieën. 

Goed voor spieren en botten
Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Naarmate je ouder wordt verlies je spiermassa een mooie manier om je spiermassa op pijl te houden. 

Hart en bloedvaten
Dagelijks minstens een halfuur wandelen kan er voor zorgen dat je bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed gaat dalen. Het verbetert de conditie van hart en bloedvaten en door minstens één uur per week actief te zijn. Het risico op hartproblemen wordt hierdoor verminderd.
Af en toe flink doorstappen is goed voor de conditie van je hart.

Longen
Door veel te wandelen wordt het vermogen van je longen vergroot, wat er weer voor zorgt dat je longen meer zuurstof kunnen opnemen.

Tegen diabetes
Het risico op diabetes type 2 wordt met maar liefst verlaagd als je dagelijks wandelt. Door het gebruik van je spieren tijdens het wandelen wordt er direct brandstof (koolhydraten) verbruikt, het lichaam hoeft minder insuline nodig om de koolhydraten af te breken. 

Antidepressiva
Wandelen zorgt ervoor dat je je hoofd even kunt legen en werkt tegen stress en depressieve gevoelens.
Als je veel beweegt maakt het lichaam stoffen aan waardoor je je beter kunt gaan voelen.

Betere Spijsvertering
Dagelijks een stuk lopen stimuleert de darmwerking en zorgt ervoor dat je darmen niet verstopt raken.

Beter slapen
Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Maar ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

Uit ervaring weet ik dat wandelen heel veel gezondheidsvoordelen heeft. Maar ook gezellig, samen met vrienden of familie aan de wandel. Maak er een gewoonte van, elke dag na het eten een half uurtje wandelen.

En een goed voornemen voor 2020.
Ga jij de uitdaging aan?

Lijkt jou wandelen wel iets en ga jij de uitdaging aan dan zou ik het leuk vinden als je jou ervaring wil delen op FACEBOOK of de site van www.praktijk-prevent.nl

 Fijne feestdagen en een heel fijn gezond 2020

Met vriendelijke groet,

Susanne van den Berg

PRAKTIJK-PREVENT